online-expositie “10 x 5”

Wekelijkse online-expositie van 3 mei tot 5 juli

Zondag 3 mei plaats ik een reeks van 5 beelden, schilderijen, tekeningen, oud- of nieuw werk, binnen- of buiten beelden. Iedere zondag om 12 uur plaats ik 5 nieuwe werken. Dit zinnenprikkelende werk is afwisselend qua formaat, thema, techniek en prijs. 10 Weken na elkaar wordt de serie aangevuld en zondag 5 juli zullen er 50 werken te zien zijn! De presentatie is wekelijks te volgen op deze pagina (en uiteraard ook andere dagen dan zondagen te zien).

 

Specials op woensdag 

Naast deze wekelijkse online-expositie, plaats ik een paar keer een ‘special’ op woensdag. Deze ‘special’ belicht een andere kant van mijn werk. Een kijkje in de keuken zeg maar. In deze bijzondere ‘stilte-maanden’ vind ik het interessant om jullie iets meer van mijn inspiraties en achtergrond te laten zien.

 

 

Werk te koop

In deze bijzondere tijden verkoop ik mijn werk voor gereduceerde prijzen. Het is een speciale tijd, een tijd die vraagt om verandering. Het is voor veel mensen een moeilijke tijd, maar er is ook zoveel om dankbaar voor te zijn. Nieuwe ideeën, nieuwe initiatieven geeft ondanks alles, nieuwe energie!

 

Op gepaste afstand langskomen kan altijd

Ben je geïnteresseerd in een werk? Zou je meer achtergrond informatie willen hebben? Zou je een werk onder ogen of handen willen voelen? Leuk als je, op gepaste afstand, langs wilt komen in mijn atelier. Bel of mail me, je bent welkom!

 

Ik hoop dat jullie plezier zullen beleven aan deze online-expositie!

Week 4, 24 mei, 12 uur

De binnenkant, de tussenruimte, de omsloten ruimte die wordt bepaald door de omringende vorm. Of, is de tussenruimte de vorm zelf? Het is bijna een spel wat ik speel, is het de vorm die ik zie of de niet-vorm die ik waarneem? De binnenkant die de buitenvorm bepaalt, de tussenruimte die ontstaat door de buitenvorm, de tussenruimte die door mij bepaald word. Nu lijkt het net alsof ik heel erg nadenk over wat ik maak, maar ik teken en schilder volledig gedachteloos.

Daarentegen begin ik nooit te hakken in steen zonder een plan, geen “taille direct”. Ik heb altijd een model in klei waarnaar ik terug kan keren als ik het even niet meer weet. Soms is het de steen die me laat zien wat ‘erin’ zit, en soms heb ik een beeld voor ogen die bepaald of het een transparante of gesloten steen moet zijn, een donkere of lichte kleur, en wellicht geen steen, maar beter hout.

  1. Gemengde techniek op doek, 2015, 13×18 cm, €75
  2. Relief op linnen, olieverf, papier, pigment, 2010, 100×100 cm, €1950
  3. Relief op linnen, olieverf, papier, pigment, 2010, 100×120 cm, €1950
  4. “Tussenruimte”, albast, 2019, 30x20x25 cm, €1750
  5. “Dubbele tussenruimte”, albast, 2019, 30x20x25 cm, €2250

“Special”; witte-vellen-fobie

Ongeveer 15 jaar geleden heb ik een periode gehad dat ik, noem het, een ‘schrijversblok’ had, op de Academie noemden we het een ‘witte-vellen-fobie’. Geen streek meer op papier en een grote angst dat het vat leeg was. Stilstand………?! Nu heb een koppig karakter, ben streng voor mezelf, met misschien het voordeel (maar soms ook nadeel) veel discipline te hebben. Ik gaf mezelf de vrijheid om niks te presteren, maar wel de verplichting om te gaan tekenen, het maakte niet uit wat. Dag in dag uit, pretentieloos observeren en aan de slag. Geen stip op de horizon, geen reden waarom, alleen maar om de accu proberen aan te zwengelen. Vorige week sprak ik over ‘inspiratiebronnen’, maar dat is voor mij iets anders dan ‘geïnspireerd-zijn’. In dit laatste geloof ik zelf niet heel erg. Mezelf openstellen, alle zintuigen weer ‘aan’ zetten, proberen mezelf te prikkelen en wakker te maken om te onderzoeken, om verder te gaan. Opeens komt er dan zomaar, onaangekondigd, weer een moment voorbij dat ik denk “hee…, ja…., hebbes!!!!

Een middag naar het atelier met lunch en fruit bleek een ommekeer te zijn. Hoe kan je op het moment zelf weten wat een impact een handeling of waarneming of een herinnering heeft?

  1. Olieverf op doek, 2004, 63×83 cm, €375 (serie van 2)
  2. Olieverf op doek, 2004, 33×43 cm, €275
  3. Olieverf op doek, 2004, 27×31 cm, €175 (serie van 2)
  4. Olieverf op doek, 2004, 33×43 cm, €275
  5. Olieverf op doek, 2004, 33×43 cm, €275

Week 3, 17 mei, 12 uur

De structuren in papier zijn als een ‘schim’ van de beelden in steen, alsof het harde materiaal is verdwenen, met de kwetsbare papierstructuur als residu. De volle schaduw van het beeld wat er alleen nog maar als geraamte is. Het houd me altijd bezig; wat ik zie is dat ook wat er is? De schaduw van de bladeren op de grond vind ik vaak nog intrigerender dan de bomen zelf. De lichtvlekken, de openingen, de buitenvormen.

Maar op hetzelfde moment dat ik aan het ‘bouwen’ ben met de fragiele papierstructuren, wil ik tot het uiterste gaan om het weerbarstige marmer zo te bewerken tot het soepel en bijna gewichtloos op de sokkel staat. Het is volledig tegengesteld, letterlijk stukje voor stukje groeien de structuren, tegenover het onherroepelijk weghakken van het materiaal tot ik gekomen ben op het punt dat ik denk; zo moet het zijn.

  1. “Schaduwbeeld”, papier en hout, reliëf in hout, 2017, 100×100 cm, €2250
  2. Oost-Indische inkttekening, 2010, 24×32 cm, €75
  3. Relief in hout, spuitlak,  (uit serie van 10), 2016, 55x30x1 cm, €275
  4. Oost-Indische inkttekening, 2010, 24×32 cm, €75
  5. “Soepel”, Portugees marmer, 2018, 60x30x10 cm, €4250, een beeld wat buiten kan staan!

“Special”; Inspiratiebronnen

Eigenlijk ondoenlijk om mezelf te beperken tot 5 ‘beelden’ die me inspireren, omdat er zoveel is wat ik mooi vind. De natuur is voor mij onovertreffelijk en inspireert me zeer. Zaden, vruchten, schelpen, fossielen. Ik hou van de vorm, de schil, het verborgene, de sensualiteit en soms bijna lichamelijkheid van de vorm. Overal in mijn atelier en op de kasten in mijn huis liggen trofeeën van tochten in Afrika en wandelingen in Europa.

Deze ‘coco de mer’ is de mooiste uit mijn verzameling verstilde vormen. De fluwelen buitenkant van de opengebarsten vrucht die niet openbaart wat er ooit binnenin heeft gezeten, de kwetsbaarheid en het gesloten karakter van het koraal, de verdroogde cactus uit Tunesië die slechts tot een gaaswerk is verworden en de laatste is een foto uit een krant die ik al jaren bewaar, de onderhuidse spanning tussen de twee handen vind ik prachtig.

Week 2, 10 mei, 12 uur

Ik zoek graag de grenzen van het materiaal en probeer die op te rekken. Hard wordt voor het oog kneedbaar als klei of vloeibaar als was. Hoe graag ik het ook zou willen, steen is niet transparant te krijgen. De steen vind ik soms te gesloten en te zwaar en vervolgens zoek ik naar manieren hoe ik de materie open kan leggen, de binnenkant naar buiten krijg. Deze zoektocht bracht mij bij nieuwe materialen.

Oost-Indische inkt tekeningen maak ik veel en zijn voor mij een medium om te spelen en te experimenteren met vorm, huid en hoe ik massa lichter kan maken. Soms lijken ze een 2-dimensionale weergave van de beelden.

De papierobjecten zijn het antwoord op het streven de structuren in de steen bloot te leggen en te openen. Ze zijn heel vanzelfsprekend ontstaan vanuit de inkttekeningen. Deze organische structuren maak ik van hout en papierpulp, een geliefd monnikenwerk!

  1. Oost-Indische inkttekening, 2018, 24×32 cm, €75
  2. Gemengde techniek, 2016, 24×32 cm, €125
  3. Structuur, papier en hout, 2018, 90x100x12 cm, €1750 Verkocht
  4. Oost-Indische inkttekening, 2018, 100×70 cm, €375
  5. Blauw albast, 2018, 30x20x18 cm €1750

Week 1, 3 mei, 12 uur

Ik open met 5 werken die in deze stille periode dicht aan mijn hart liggen en een grote mate van fragiliteit hebben. Teer, blank, doorschijnend, verstild.

Half maart, toen alles om me heen stilviel, was dit precies in een periode dat ik worstelde met de vraag ‘waarom ik maak, wat ik maak’. Hoe verder, waarom, welke kant op? In de 40 (!) jaren dat ik nu werk, was dit zeker niet de eerste keer dat dit me bezighoudt. Ik kom er tot op heden nooit helemaal achter. De troost van schoonheid? Ik kan het gewoon niet laten. Misschien moet ik er ook niet teveel over nadenken en gewoon laten gebeuren wat er uit mijn handen komt, de grootste vrijheid die ik heb. 

 

Vooraf weet ik niet dat tekeningen soms een voorbode blijken te zijn voor een ontwikkeling in mijn werk. Ik ben niet bewust op zoek, maar opeens veranderen vormen of maak ik andere keuzes. De fragiele inkt tekeningen maakten dat ik op zoek ging naar steen die een grote mate van kwetsbaarheid heeft. Albast heeft de zachtheid en transparantie die ik zocht.

  1. Oost-Indische inkttekening, 2010, 32×42 cm, €75, Optie
  2. Gemengde techniek, 2016, 24×32 cm, €125, Verkocht
  3. “Helder”, albast, 2017, 30x20x25 cm, €2250
  4. Oost-Indische inkttekening, 2018, 23×23 cm, €50, Verkocht
  5. “Peau douce”, albast, 2016, 20x15x15 cm €1750, Optie